I år feirer vi 50 år med Manolo Blahnik. I 50 år har den spanske designeren inspirert oss, begeistret oss, og skapt sko som nærmest er blitt et symbol for drømmer som går i oppfyllelse.
I år feirer vi 50 år med Manolo Blahnik. I 50 år har den spanske designeren inspirert oss, begeistret oss, og skapt sko som nærmest er blitt et symbol for drømmer som går i oppfyllelse.
Manuel “Manolo” Blahnik ble født i 1942 i Spania, hvor han vokste opp sammen med sin familie på en bananplantasje på Kanariøyene. Foreldrene hadde store visjoner om at han skulle bli diplomat, og etter deres ønske begynte han på studier innen politikk og juss. Det tok ikke lang tid før den kreative Blahnik fant han ut at dette ikke var for han, og endret derfor studieretning til arkitektur og litteratur. Etter fullført studie flyttet han til Paris, hvor han studerte kunst og scenografi. I Paris fikk han også en ekstrajobb i en butikk som solgte vintage klær. Da han var 27 år flyttet han videre, denne gangen til London, hvor han fikk jobb som innkjøper i klesbutikken Feathers, samtidig som han var skribent for herremagasinet, L’Uomo Vogue.
Rundt denne tiden, på en reise til New York, fikk Blahnik også muligheten til å møte den legendariske daværende Vogue-redaktøren, Diana Vreeland. Under dette møtet delte den unge kreatøren sitt arbeid, i form av skisser av scenografi og mote, med Vreeland, og hun elsket det hun så. “Young man – make things, make accessories, make shoes” skal hun ha sagt den gangen, og hvem følger vel ikke en slik oppfordring fra selveste Diana Vreeland?
I 1971 lanserte Manolo Blahnik sitt eget merke under eget navn, og resten er et glitrende stykke motehistorie.
Manolo Blahnik’s offisielle debut som skodesigner var da han designet sko for catwalken på oppdrag for Ossie Clark, og nesten 20 år senere var det en annen catwalk, for en annen designer som ble starten på et av merkets mest ikoniske design.
I 1991 fikk Manolo Blahnik oppdraget med å designe sko for catwalken hos Izaac Mizrahi. Målet var å kombinere en kitten heel med en såkalt "pilgrim spenne", og resultatet ble Maysale. Den perfekte mule, som senere fikk en søster med slingback – Maysli. I dag er modellen Maysale en av merkets mest populære klassikere.
Men i tillegg til å skape sko som er en runway verdig, er Manolo Blahnik først og fremst elsket for sin evne til å få kvinner til å føle seg både vakre og sterke. Så hvilke sko velger man egentlig, når man heter prinsesse Diana og skal i middag på The Serpentine Gallery i London i 1994, etter mannen din har innrømmet utroskap på landsdekkende TV? Manolo Blahnik, naturligvis – og the revenge dress.
Blahnik designet også sko for Sofia Coppola’s Marie Antoinette (2006) – en film der designeren virkelig fikk vise sin forkjærlighet for silke, brokade, antikke blonder og store, iøynefallende spenner. Men det er vel ingen film eller TV-serie som har gjort Manolo Blahnik til en større stjerne enn Sex and the City. For i like stor grad som Sex and the City handlet om sex, vennskap, kjærlighet og New York, handlet det også om mote, og i aller største grad om sko. Vi kan vel nesten gå så langt som å si at det var to menn i Carries liv – Mr. Big og Manolo Blahnik.
Gjennom seks sesonger følger vi Carrie Bradshaw, løpende gjennom New Yorks gater iført Manolo Blahnik, på jakt etter den store kjærligheten. Derfor var det helt på sin plass at da hun endelig fant den, ble frieriet offisielt med det ultimate "something blue" – kongeblå Hangisi fra Manolo Blahnik, som hun også bar på selve bryllupet. Et design som så dagens lys med den første Sex and the City-filmen i 2008, og som nå – over ti år senere – er merkets kanskje mest populære design. La oss kalle det en kjærlighetshistorie.
I 2017 kom dokumentaren ‘Manolo: The boy who made shoes for lizards’. Se traileren her: